Yliopistomaailmassa on kaikenlaisia käsitteitä ja termejä, joita ei sen kuplan ulkopuolella mitenkään voi tuntea. Tässä muutama.
Yksi kummallisuus on se kuuluisa akateeminen vartti. Luennot alkavat oikeasti viisitoista minuuttia yli sen kellonajan, joka kutsussa on ilmoitettu. Siis myös klo 14 alkavaksi ilmoitettu väitöstilaisuus alkaa oikeasti vasta klo 14.15.
Tälläkään kokemuksella en tuota muistanut, kun alkuvuodesta kävin seuraamassa paikan päällä yhtä kirjoittamisen väitöstilaisuutta… Se pidettiin Jyväskylän yliopiston päärakennuksessa, siinä Alvar Aallon suunnittelemassa.
Tohtoriseminaari taas tarkoittaa kirjoittamisen jatko-opiskelijalle kymmenen opintopisteen suuruista kurssia.
Yliopistomaailmassa on kaikenlaisia käsitteitä ja termejä, joita ei sen kuplan ulkopuolella mitenkään voi tuntea. Tässä muutama.
Yksi kummallisuus on se kuuluisa akateeminen vartti. Luennot alkavat oikeasti viisitoista minuuttia yli sen kellonajan, joka kutsussa on ilmoitettu. Siis myös klo 14 alkavaksi ilmoitettu väitöstilaisuus alkaa oikeasti vasta klo 14.15.
Tälläkään kokemuksella en tuota muistanut, kun alkuvuodesta kävin seuraamassa paikan päällä yhtä kirjoittamisen väitöstilaisuutta… Se pidettiin Jyväskylän yliopiston päärakennuksessa, siinä Alvar Aallon suunnittelemassa.
Tohtoriseminaari taas tarkoittaa kirjoittamisen jatko-opiskelijalle kymmenen opintopisteen suuruista kurssia. Siinä jokainen väitöskirjatutkija omalla seminaarikerrallaan esittelee toisille ensin omaa tutkimussuunnitelmaansa. Myöhemmin samainen jatko-opiskelija tuo seminaariin pätkiä väitöskirjatekstiluonnoksistaan tai kirjoittamistaan artikkeliversioista.
Meillä kurssia vetää kirjoittamisen apulaisprofessori (koska tutkimusalalla ei ole professoria) yliopistonlehtorin kanssa. Seminaarimme kestää puolitoista tuntia kerrallaan. Siis kaksi 45 minuutin ”tuntia” putkeen.
Myös tekstiään esittelevän jatko-opiskelijan ohjaajat ovat yleensä paikalla tohtoriseminaarissa. Tai tänä päivänä siis etänä läsnä, kuten me kaikki.
Jokaisen osallistujan toivotaan kommentoivan, siis nykykielellä antavan rakentavaa palautetta tekstiään tai tutkimussuunnitelmaansa esitelleelle väitöskirjatutkijalle. Tähän palaan vielä jossain myöhemmässä postauksessani…